Terug naar overzicht

Lage-emissiezones in België

Verschillende Belgische steden willen de meest vervuilende voertuigen uit hun stadscentra houden. Antwerpen heeft al concrete maatregelen getroffen en Brussel volgt op 1 januari 2018. Gent en Mechelen maken in de eerstvolgende jaren werk van lage-emissiezones (LEZ). Maar wat betekent dit nu concreet?

In België zijn er geen algemene toegangsbeperkingen voor vervuilende voertuigen, daarom nemen enkele steden nu al zelf initiatief. Antwerpen heeft sinds februari 2017 het stadscentrum gedoopt tot lage-emissiezone (LEZ) en op 1 januari 2018 is het centrum van Brussel aan de beurt.

Wie worden er geviseerd? Voornamelijk de minder moderne dieselauto’s en de oudste benzinewagens. Er zijn wel uitzonderingen voorzien voor oldtimers en mensen met een beperking. Maar aangezien de bevoegdheden voor de LEZ’s bij de steden zelf liggen, beslissen zij ook over de voorwaarden en eventuele tolheffingen. Als gevolg is het dus goed mogelijk dat uw wagen in de ene stad binnen mag en in de andere niet.

Daar komt nog bij dat die bepalingen nog zullen evolueren in de tijd en dat ook de boetes verschillen van stad tot stad, net als de prijzen van dagpassen voor voertuigen die buiten de voorwaarden vallen. Voertuigen met een buitenlandse nummerplaat dienen op voorhand geregistreerd te worden. Wie de regels aan zijn laars wil lappen is eraan voor de moeite, want controles gebeuren automatisch aan de hand van camera’s met nummerplaatherkenning. Ziet u ook door de bomen het bos niet meer?

Raadpleeg alle voorwaarden en bepalingen voor lage-emissiezones voor de verschillende steden:

Antwerpen / Brussel / Gent /  Mechelen