Terug naar overzicht

Batterijen & elektriciteit vs verbrandingsmotoren & brandstof 

Op deze vraag probeert men een antwoord te formuleren in het artikel “Zijn batterijen en elektriciteit werkelijk zo veel beter dan verbrandingsmotoren en brandstof?” in Trends.  

In gebruiksgemak moeten elektrische wagens het onderspit delven door de lange wachttijd om een wagen op te laden. Ook kan een wagen veel langer rijden met een volle benzinetank dan een elektrische wagen met een opgeladen batterij (radius).  

De prijs speelt bij deze vergelijking uiteraard ook een belangrijke rol. Batterijen zijn een stuk duurder, gaan minder lang mee en wat met hun restwaarde? Als men ook voldoende oplaadpunten wil voorzien, zal dit enorme investeringen met zich meebrengen. Als de olie verdwijnt, zullen de miljarden accijnzen die de staatskas doen spijzen, ook verdwijnen.  

Op vlak van milieu zijn elektrische wagens op het eerste zicht ‘groener’ aangezien er geen sprake is van uitlaatgassen bij deze type wagens. Maar de elektriciteitsproductie gaat daarentegen wel gepaard met de nodige uitlaatgassen aangezien men hiervoor nog lang beroep zal doen op gas, kenenergie en steenkool. Om batterijen te maken, zijn ook nikkel, lithium en kobalt nodig die worden ontgonnen via vervuilende mijnbouw.  

Alternatieven zoals vermindering van autogebruik door carpooling, Uber of het inzetten op openbaar vervoer dat op waterstof rijdt, zijn beter voor het milieu en kosten minder. Maar uiteraard zal de technologie van batterijen maar ook die van verbrandingsmotoren en andere nog sterk evolueren. Idealiter zou men op zoek moeten gaan naar de meest efficiënte en duurzame mix maar dat doen we niet, volgens het artikel.  

De aankoop van elektrische wagens wordt zwaar door belastinggeld gesubsidieerd, zowel in het voordeel van de kopers als de producenten. Een aantal landen waaronder China, Groot-Brittannië, Noorwegen, Frankrijk en India hebben onlangs een einddatum op het gebruik van fossiele brandstoffen gezet. De race om de thuismarkt te worden van de nieuwe auto-industrie is begonnen waarbij China er voluit voor gaat.  

Als besluit klinkt het: “Economisch nationalisme is dus het lelijke gezicht van de elektrische auto. De toekomst is elektrisch, omdat de politiek daar a priori voor kiest, in de hoop eigen kampioenen van de groene industrie te kweken.

 

(Bron: artikel Trends 'Zijn batterijen en elektriciteit werkelijk zo veel beter dan verbrandingsmotoren en brandstof?' - Marc De Vos)