Injectoren testen? Zeker weten!

Bij motorstoringen aan moderne commonraildiesels zijn vaak de injectoren verdacht. Maar vervang ze niet te snel. In bijna twintig procent van de aangeboden sets injectoren is geen afwijkingen te vinden die met de klacht te maken heeft. Vervanging zal dan de klacht niet verhelpen. Maar wat dan wel?

Een goede diagnosetester kan de foutcodes uitlezen en de cilinderbalans zien. Wijkt er een cilinder af, dan wordt dikwijls de injector of verstuiver als schuldige aangewezen. Maar misschien is een slechte compressie wel de oorzaak en wie zegt trouwens dat het probleem bij de afwijking zit? Het zal niet de eerste keer zijn dat er één injector vervangen wordt die als enige afwijkt, maar wel de enige goede injector blijkt te zijn, terwijl de anderen juist ongeveer gelijkmatig defect zijn. Helderheid krijg je alleen als je de losse injectoren laat testen.

Een voor allen, allen voor één

Wijst de beoordeling van de test heel duidelijk naar één defecte injector, dan zal het algemene advies zijn alleen die ene injector te vervangen. Bij twee of drie defecte injectoren zal nog meer gekeken worden hoe goed de anderen nog zijn en wat de klant wil. Is betrouwbaarheid belangrijk of wordt er binnenkort afscheid genomen van de auto. Wat is dan verstandig? Doe je het in één keer goed of repareer je alleen het hoognodige? Voor beide is wat te zeggen, als het maar een bewuste keuze is; schat de klant daarom goed in.

Duidelijke diagnose

Ide heeft verschillende testbanken om commonrail injectoren, brandstofpompen, pompverstuivers, smartinjectoren en PLD-systemen te testen. Al die testbanken zijn allemaal voorzien van de officiële testwaardes van de fabrikant. Die weet namelijk als geen ander aan welke eisen de injector moet voldoen.

Elke test bestaat uit: elektrische controle, controle op dichtheid, retouropbrengst en inspuitvolume

Aan de uitslag van de test hoeft dan ook niemand te twijfelen. Elke test bestaat uit een aantal stappen: een elektrische controle, controle op dichtheid, retouropbrengst en inspuitvolume. De testen worden uitgevoerd bij stationair toerental, deellast, vol vermogen, de voor‑ en na‑inspuiting wordt getest en de calibratiecode wordt gecontroleerd. Daarmee ontstaat volledige duidelijkheid bij de diagnose.

Wat was de klacht ook alweer?

Er is altijd een reden waarom de auto in de werkplaats staat. Wat is de klacht van de klant eigenlijk? Voor de beoordeling van de testwaardes is dat een belangrijke vraag. Als de uitslag bekend is, komt de interpretatie in beeld. De hele brij aan meetwaardes wordt door de specialisten bekeken en gerelateerd aan de klacht van de klant. Wat doet de motor niet goed en wat heeft de uitslag van de test daarmee te maken? Het inspuitvolume bij voorinspuiting heeft bijvoorbeeld veel relatie met het nagelen van de motor, maar niets te maken met het afslaan van de motor. Als de injector op het punt van de voorinspuiting dus net buiten de tolerantie valt, is er geen relatie met de klacht en is vervanging dus helemaal niet nodig.

Je hebt een nieuwe inleercode nodig

Om aan de strenge emissie‑eisen te voldoen kennen injectoren bij motoren vanaf Euro‑IV / Stage4‑b een inleercode. Aan de hand van deze code kent de motor‑ECU het gedrag van deze injector en past de ECU de aansturing zodanig aan dat de inspuitingen precies goed plaatsvinden. Deze inleercode krijgt de injector vanaf nieuw mee. Soms krijgen goedgekeurde geteste injectoren ook een nieuwe inleercode mee, omdat met de nieuwe code een goede werking is gegarandeerd. Ruilunits, zoals Diesel Büchli partners die produceert, krijgen altijd een nieuwe code mee; er zitten nieuwe onderdelen in en daardoor is het gedrag immers altijd anders. Bij ruilunits staat de nieuwe inleercode op de injector naast het artikel- en serienummer. Als je de juiste code bij de juiste cilinder inbrengt draait de motor weer perfect. Verdenk je dus de injectoren, vervang ze dan niet te snel. Zorg eerst voor duidelijkheid en dat krijg je alleen als je de losse injectoren laat testen.   Werkplaats